Wielu z nas chciałoby jak najlepiej zadbać o swoje 4 kółka. Mycie auta, to czynność łatwa, ale jak się później okazuje tylko z pozoru. Gąbka, wiadro, woda i szampon (oczywiście z woskiem), to podstawowy zestaw pielęgnacyjny dla większości posiadaczy pojazdów. Jednak jest to też najprostsza droga do zniszczenia lakieru naszego samochodu.

Nie raz zdarzyło się Wam zauważyć koliste ryski w świetle słońca których przybywa wraz z kolejnym myciem prawda? A może białe plamy w kształcie kropel wody? To właśnie efekt nieprawidłowej pielęgnacji powłoki lakierniczej.

Dowiedz się, jak zapobiegać uszkodzeniom lakieru Twojego auta i co możesz zrobić, aby pozostał on błyszczący i pozbawiony wad jak najdłużej.


HYDROFOBOWOŚĆ LAKIERU.


Pamiętaj! Mycie jakiejkolwiek powierzchni powinniśmy wykonywać z dala od promieni słonecznych. W innym przypadku spowoduje to duże, białe plamy po twardej wodzie na naszym lakierze.

Detailingowe mycie samochodu możemy podzielić na 4 zalecane etapy:

  • Mycie kół (felgi + opony)
  • Pre-wash
  • Mycie właściwe
  • Osuszanie

1. MYCIE KÓŁ (FELGI + OPONY)



PĘDZELKOWANIE KÓŁ


Czyszczenie felg, to wbrew pozorom temat dość złożony.

Mycie kół w pierwszych etapach jest bardzo ważne. Nie tylko dlatego, że podczas mycia dużo zanieczyszczeń trafia na błotniki, opony, felgi, czy nadkola. Umożliwia nam, to także dokładną “penetrację” środków w okolicach felg i nadkoli, które pozwolą na pozbycie się jak największej ilości zanieczyszczeń.

Na rynku jest wiele różnych środków przeznaczonych do felg. Można kupić gotowe preparaty lub środki, które rozcieńczamy samodzielnie. Wybór jest bardzo szeroki dlatego skupmy się na ich podstawowym podziale:


ŚRODKI DO DEKONTAMINACJI/DEIRONIZACJI:


Bardzo dobrze sprawdzają się przy czyszczeniu felg z metalicznego osadu pochodzącego z klocków hamulcowych, osadów kolejowych i innych zanieczyszczeń drogowych.


ŚRODKI DO USUWANIA SMOŁY:


Zwłaszcza w okresie letnim, gdy termometry sięgają 30 stopni, dochodzi do topienia się smoły w asfalcie. Wtedy ,a felgach często można spotkać czarne kropki smoły. Jedynymi preparatami, które bez problemu je usuwają są to tzw. tar & glue removery, czyli w dosłownym tłumaczeniu preparaty do usuwania smoły i wszelkiego rodzaju klejów.


ŚRODKI KWASOWE:


Bardzo silne preparaty do usuwania trudnych zabrudzeń. Stosowane najczęściej do aut użytkowych. Zaleca się bardzo ostrożne stosowanie ( w najgorszych przypadkach mogą powodować uszkodzenie powierzchni felgi, opon lub hamulców) i tylko w przypadku mocno zabrudzonych felg.


ŚRODKI DO OGÓLNEGO CZYSZCZENIA FELG:


Zazwyczaj są to delikatne środki do regularnego czyszczenia felg (głównie posiadają neutralne PH)
W zależności od rodzaju posiadanych felg (stalowe, aluminiowe, chromowane) możemy zastosować różne środki. Najczęściej wybieranymi środkami są deironizery potocznie nazywane ” preparatami krwawiącymi” np. Optimum FerreX, czy Shiny Garage Detox.

Aplikując preparat na felgę powodujemy, że substancja czynna deironizera rozpuszcza nalot metaliczny wchodząc z nim w reakcję i barwi się na czerwony/fioletowy kolor.

W przypadku większych zabrudzeń felgi należy potraktować szczotką do tego przeznaczoną lub miękkim pędzelkiem.

Drugim wyjściem są środki kwasowe (ADBL Wheel Warrior). W tym przypadku z myciem postępujemy dokładnie tak samo – spryskujemy powierzchnię felg, a następnie pędzelkujemy. Należy pamiętać, aby po wyczyszczeniu każdej felgi spłukać ją dokładnie, (najlepiej myjką ciśnieniową), gdyż nie wolno dopuszczać do wyschnięcia użytej chemii, ponieważ może to doprowadzić do zniszczenia powierzchni na której się ona znajduje.

Podczas czyszczenia felg warto zadbać o czystość i zabezpieczenie opon. Możemy umyć je za pomocą pędzla lub szczotki. W tym celu możemy zastosować dedykowane cleanery do czyszczenia opon lub APC (Shiny Garage Pure Black Tire Cleaner lub Optimum Power Clean ), a następnie po wyschnięciu opon nałożeniu na nie dressingu (np. Optimum Tire Shine lub Shiny Garage Back2Black Polymer TD), który zapewni nie tylko wygląd “mokrej opony”, ale też czyni je odporne na działanie promieni słonecznych, zanieczyszczeń drogowych oraz soli. Przeciwdziała utracie kolorów oraz degradacji materiałów.

Nie są to do końca preparaty w pełni usuwające każde zanieczyszczenie, a zazwyczaj metaliczne osady i pył w klocków dlatego dodatkowo warto się wyposażyć w drugi środek do usuwania pozostałego brudu, np. Shiny Garage EF Wheel Cleaner, którym pokrywamy wcześniej felgi i spłukujemy pod wysokim ciśnieniem pozbywając się błota, ziarenek piasku itp by zapobiec porysowaniu powierzchni felg podczas mycia szczotką lub pędzelkiem.


2. PRE-WASH


Ten etap jest niezwykle ważny, aby bezpiecznie umyć auto i uniknąć uszkodzenia powierzchni lakieru podczas mycia właściwego.


AKTYWNA PIANA – PRE-WASH


W zależności od naszych preferencji, na rynku znajdują się różne rodzaje pian aktywnych:

  • piany aktywne z neutralnym PH, które nie naruszają wosku lecz słabiej domywają brud pozostawiając na samochodzie “brudny” osad;
  • piany aktywne zasadowe, umożliwiają pozbycie się większej ilości zanieczyszczeń, ale także naruszają lub całkowicie likwidują powierzchnię woskową z naszego lakieru.

Podczas mycia wstępnego usuwamy luźny brud, osad, błoto oraz rozpuszczamy mocno przywarte zanieczyszczenia, np. owady, smołę itd.

Ten etap wykonujemy przy pomocy myjki ciśnieniowej, pianownicy (lub pianownicy ręcznej, gdy nie posiadamy myjki) oraz piany aktywnej (np Shiny Garage Pre-Wash Citrus Oil) w rozcieńczeniu zalecanym przez producenta.


APLIKACJA PIANY AKTYWNEJ


Po aplikacji piany aktywnej, powierzchnie, które ciężko będzie nam umyć rękawicą do mycia, (np. emblematy, atrapy grilla, wydech, uszczelki itp) delikatnie czyścimy za pomocą pędzelka z miękkim włosiem.

Jak sama nazwa wskazuje, piana aktywna jest środkiem aktywnym, który potrzebuje chwili, aby wykonać swoje zadanie bez jakiejkolwiek mechanicznej ingerencji. W związku z tym zalecane jest, aby piana “leżała” na naszym aucie od 3 do 7 minut (w zależności od zaleceń producenta). Należy uważać aby nie doprowadzić do jej całkowitego wyschnięcia.

Cały etap jak już wcześniej wspomnieliśmy najlepiej jest wykonywać w zacienionym miejscu, ponieważ znacznie zmniejsza to ryzyko niepożądanego zasychania produktu na lakierze.

Po upływie określonego czasu, gdy piana prawie spłynie, zaczynamy spłukiwanie. Robimy to najlepiej za pomocą myjki ciśnieniowej (pozwala na usunięcie największej ilości brudu z każdego zakamarka). Zaczynamy od dolnych partii samochodu przesuwając się ku górze.

Wynika to z tego, że piana spryskana bezpośrednio wysokim ciśnieniem lepiej domywa natomiast w przypadku, gdy zaczniemy spłukiwać od góry to woda od razu zmyje pianę z dolnej części auta.

Musimy uważać, aby stężenie roztworu piany z wodą nie było zbyt silne. W niektórych przypadkach może dojść do uszkodzenia elementów plastikowych i chromowanych.

W tej części to już wszystko. Wkrótce opublikujemy 2 część artykułu, gdzie skupimy się na 2 ostatnich etapach mycia detailingowego, czyli myciu właściwym i osuszaniu. W razie jakichkolwiek pytań zapraszamy do kontaktu: S-TeamForce Auto Detailing.

5/5 - (1 vote)