Loading...
Jaki wosk wybrać? Czyli wszystko o woskach!

Jaki wosk wybrać? Czyli wszystko o woskach!

Na rynku produktów do pielęgnacji aut można dostać zawrotu głowy. Obecna oferta kosmetyków samochodowych jest tak szeroka, i wypełniona przeróżnymi produktami, że detailingowym nowicjuszom może być trudno się w tym połapać. Producenci dokładają wszelkich starań do tego by jak najbardziej usprawniać proces pielęgnacji, dlatego coraz częściej zacierają się granice pomiędzy różnymi rodzajami kosmetyków.

Firmy zaczynają oferować coraz bardziej uniwersalne produkty, tak aby jeden produkt mógł zastąpić kilka innych i mieć jak najwyższą trwałość. Stąd od jakiegoś czasu coraz popularniejsze stają się powłoki ceramiczne,które chronią, podobnie jak woski przed negatywnymi czynnikami, jednak w szerszym spektrum i o znacznie dłuższym efekcie działania, przy czym są niestety znacznie droższe w aplikacji niż wosk.

O powłokach opowiemy Wam w kolejnym artykule. Skupmy się teraz na woskach!


Zanim przejdziemy do konkretów…
czyli kilka słów o tym po co nam tak naprawdę wosk.


Podstawowym przeznaczeniem i właściwością każdego wosku jest ochrona lakieru naszego samochodu. Wosk chroni powierzchnię lakieru przed wpływem niekorzystnych warunków atmosferycznych i promieniami UV, czyli zabezpiecza lakier przed efektem płowienia.

Dodatkowo powierzchnia zabezpieczona woskiem nie będzie przyciągała do siebie tak szybko kurzu i róznych zanieczyszczeń, przez co domywanie i pielęgnacja lakieru staje się prostsze.

Co więcej daje nam wosk? Przede wszystkim wygląd. Woski, wydobywają głębię koloru pozostawiając tzw. wet look, czyli efekt mokrego samochodu oraz nadają lustrzany połysk. Niektórzy producenci w swojej ofercie mają dedykowane woski do ciemnych oraz jasnych kolorów lakieru. Zastosowanie dedykowanego wosku może zwiększyć najlepszy efekt głębi koloru.


Rodzaje wosków:


Na rynku znajdziemy niezliczone ilości wosków do naszego auta. Od budżetowych “smalców” za kilka złotych aż po luksusowe produkty z najwyższej półki za kwotę kilku tysięcy.

Jaki zatem wosk powinniśmy wybrać? Przede wszystkim należy pamiętać, aby dobierać kosmetyki do swoich potrzeb, rodzaju lakieru i stosować je zgodnie z ich przeznaczeniem.
To jest podstawowa zasada.

Zacznijmy zatem od początku. Wszystkie woski dzielimy na 3 podstawowe kategorie:

  • Woski naturalne (woski pochodzenia naturalnego, np. carnauba).
  • Woski syntetyczne (sztuczne woski wytworzone w procesach chemicznych).
  • Woski hybrydowe (połączenie naturalnych wosków z syntetycznymi).

oraz podział ze względu na konsystencję:

  • stała, w formie pasty, czyli tzw. twardy wosk
  • płynna
        a) Woski w postaci mleczka
        b) Woski w spray’u

Teraz zastanówmy się jakiego wosku Ty potrzebujesz. Przede wszystkim musimy odpowiedzieć sobie na kilka podstawowych pytań:

  • Ile kilometrów przejeżdżam w ciągu miesiąca?
  • W jaki sposób myje auto, jak często i jakich używam środków?
  • Czy auto o które chce zadbać, to auto do krótkich weekendowych wypadów, czy do codziennego użytku?

Woski naturalne


Do pojazdow zabytkowych, weekendowych, wystawowych i pasjonatów detailingu polecamy twardy wosk naturalny. To najmniej wytrzymały i odporny na warunki atmosferyczne i drogowe wosk lecz pozwala wyciągnąć wyrazistą głębię z naszego lakieru.

Do wosków naturalnych zaleca się stosowanie cleanerów, czyli produktów czyszczących najczęściej o konsystencji mleczka, ktore usuwają pozostałości starego wosku z lakieru, odtłuszczaja oraz zwiększają głębię i śliskość lakieru, podbijając jeszcze bardziej jego wygląda.

Wosk naturalny to przyjemność aplikacji. Zazwyczaj jest prosty w docieraniu. Pozostawia przyjemny i delikatny zapach. Aby wosk naturalny utrzymywał się przez kilka tygodni miesięcy należy używać tylko i wyłącznie kosmetyków o neutralnym PH i wystrzegać się mycia środkami na myjniach. W przypadku zastosowania środka myjącego o innym PH niż neutralne to wosk może spłynąć wraz z brudem.


Woski syntetyczne


A co w przypadku auta, którego użytkujemy na co dzień? Jeżeli auta używamy w śniegu, brudzie, deszczu itp. i pokonujemy nim znaczne ilości kilometrów, to warto zastosować wosk syntetyczny. Do wosków systetycznych zazwyczają nie używamy żadnych cleanerów, a przygotowanie powierzchni, polega na odtluszczeniu lakieru za pomocą alkoholu izopropylowego tzw. IPA.

Zawarte w syntetykach składniki chemiczne pozwalają zabezpieczyć powłokę lakierniczą na dłuższy (niż woski naturalne) okres czasu (od miesiąca do nawet roku) oraz są bardziej odporne na działanie agresywnych środków myjących i warunków atmosferycznych.

Aplikacja syntetyków jest trudniejsza i nie przyjemna ze względu na trudność w docieraniu oraz nieprzyjemnemu chemicznemu zapachowi. Ich ogromną zaletą są właściwości maskujące niedoskonałości i mikrorysy na lakierze. Wynika to z tego, że zawierają one ogromną ilość wypełniaczy i dodatków.


Woski hybrydowe


Złotym środkiem pomiędzy woskami naturalnymi a syntetycznymi są woski hybrydowe. Woski hybrydowe to połączenie wosku syntetycznego z naturalnym. W zależności od proporcji jednego i drugiego, zabezpiecza lakier na długo jednocześnie nadając mu odpowiedniego połysku i głębi. W składzie znajdziemy naturalną carnaubę, polimery jak i dodatki kolorystyczno-zapachowe. W skrócie, hybryda ma właściwości jednego i drugiego wosku.


Twardy wosk, spray, a może mleczko...?



Woski w spray’u


To dobry wybór, jeśli zależy Ci na czasie i efekcie. Jak należy ich używać? Przed ich użyciem również można zastosować cleaner, tak jak przy wosku twardym. W zacienionym miejscu spryskujemy czysty, chłodny i osuszony lakier, rozprowadzamy produkt po elemencie, a następnie docieramy mikrofibrą, tak by nie pozostały żadne smugi.

Woski w sprayu to idealny środek, jako uzupełnienie powłoki woskowej lub dodatkowa warstwa na wcześniej nałożony wosk twardy wosk.

Są to zazwyczaj syntetyki lub hybrydy. W efekcie zapewniają świetny efekt odpychania wody, wysoką trwałość oraz połysk. Jednak należy pamiętać, że nie zastąpią one twardego wosku. Należy je traktować bardziej jako tzw. Quick Detailer, czyli środki do szybkiego odświeżenia lakieru.

Dostępne są również woski, które aplikujemy na czysty, ale mokry lakier (unikamy etapu osuszania lakieru). Ten rodzaj wosku idealnie wiąże się z wodą tworząc na lakierze hydrofobową, woskową powłokę.


Wosk w postaci mleczka


Obecnie są mniej popularne od twardych, a poziom ochrony lakieru jest dużo niższy. Jednak jeszcze kilkanaście lat temu ze względu na niski koszt zakupu i dostępność praktycznie w każdym markecie i sklepie z częściami motoryzacyjnymi były bardzo popularne. Zaczęły być wypychane przez woski w sprayu. Dlaczego?

Ich trwałość jest na poziomie mniejszym lub takim samym jak wosków w sprayu jednak ich aplikacja jest bardziej kłopotliwa. W skrócie są to woski, które ani nie należą do najpraktyczniejszych ani do najtrwalszych. Jedno jest pewne zawierają bardzo dużo wypełniaczy, które maskują rysy zostawiając na lakierze połysk.


Nie najtańczy, nie najpraktycznijszy, nie najprzyjemniejszy, ale najtrwalszy… czyli wosk twardy


Woski twarde, to najbardziej znany i najpopularniejszy rodzaj wosku. Naturalne woski twarde zawierające carnaubę, czyli najlepszy naturalny wosk występują praktycznie tylko w formie stałej (poza Quick Detailerami w spray zawierającymi drobinki carnauby).

Są najczęściej wybierane przez pasjonatów motoryzacji i fanów detailingu. Charakteryzują się one najwyższą trwałością i odpornością na czynniki atmosferyczne. Zapewniając niepowtarzalną głębię i śliskość lakieru.

To już wszystko o woskach :). Teraz czas na powłoki ceramiczne. W kolejnym artykule dowiecie się wszystkiego o coraz popularniejszej ceramice. W razie jakichkolwiek pytań zapraszamy do kontaktu. Pozostajemy w pełni do Waszej dyspozycji.

"Jeśli po zaparkowaniu nie oglądasz się na swój samochód,
to znaczy że wybrałeś zły samochód"
- Albo nie oddałeś go jeszcze w nasze ręce.