Gładka i lśniąca karoseria to marzenie każdego pasjonata motoryzacyjnego. Zabezpieczenie lakieru samochodowego powłoką ochronną staje się kosztownym przedmiotem pożądania oraz, niestety, obiektem narastającej mitologi Nie raz zastanawiałeś się zapewne czym się różnią się od siebie powłoki kwarcowe, ceramiczne i hybrydowe, ile kosztuje taki zabieg, jak wygląda proces aplikacji i najważniejsze… Czy naprawde tak działa jak opisują to producenci? Z myślą o Was postanowaliśmy przybliżyć temat powłok ochronnych i odpowiedzieć na nurtujące Was pytania.


POWŁOKA KWARCOWA, CZY CERAMICZNA?


Powłoka ceramiczna, czyli nazywana potocznie „ceramiką” bazuje na SiO2, czyli dwutlenku krzemu(w postaci grubych ziaren jest głównym składnikiem piasku) . Nie wszystkie powłoki są takie same, tak jak i woski, ale bazują na tym samym a co za tym idzie, więcej je łączy niż dzieli. Bardzo często stosuje się zamiennie nazwę powłoka kwarcowa i ceramiczna, co nie jest błędem, bo obie nazwy są właściwe. I jedna, i druga grupa produktów to powłoki oparte głównie na dwutlenku krzemu. Różnica między nimi opiera się na typie reakcji chemicznych, jakie zachodzą na powierzchni lakieru podczas uzyskiwania warstwy zabezpieczającej. Produkty zwane ceramiką najczęściej zawierają po prostu większe stężenie krzemu, co przekłada się na ich twardość. Powłoki to najczęściej nic innego, jak żywica z nano cząsteczkami kwarcu, które po wyschnięciu tworzą twardą, szklistą taflę. Ich wadą jest to, że SiO2 wymaga spoiwa, które jest najsłabszym elementem powłoki. Żywica (najczęściej stosowane spoiwo) przyczepia się do wierzchniej warstwy lakiery dzięki adhezji mechaniczniej i nakładana warstwowo na siebie za każdym razem tworzy coraz to grubszą warstwę ochronną. Czynniki atmosferyczne i agresywna chemia mogą naruszyć spoiwo, dlatego powłoka wymaga kontroli i uzupełniania.


A MOŻE POWŁOKA HYBRYDOWA?


Wiele osób sądzi, że powłoka hybrydowa to nic innego połączenie ceramiki i kwarcu. Jednak skoro ustaliliśmy już, że obie powłoki oparte są na tej samej bazie to ich łączenie nie miałoby sensu :). Powłoką hybrydową możemy nazwać produkt, który łączy ze sobą dwa składniki bazowe tak, jak np. wosk hybrydowy to połączenie wosków naturalnych i syntetycznych. W przypadku powłok, hybrydą można nazwać produkt Optimum Gloss Coat czyli połączenie SiO2 i SiC (Węglik Krzemu). Optimum Gloss Coat może być używany na lakier, koła, chromowane elementy oraz na elementy wykonane z plastiku. Jedynym elementem, na który nakładanie OGC nie jest zalecane jest szkło. Powłoka ta jest odporna na detergenty, chemikalia i sprawia, że chroniona nią powierzchnia jest mniej podatna na zarysowania i przetarcia. OGC zapobiega powstawaniu osadów z wody.


CZY JEST COŚ LEPSZEGO NIŻ POWSZECHNIE ZNANE POWŁOKI: CERMICZNE/KWARCOWE I HYBRYDOWE?


Dla najbardziej wymagających użytkowników jest coś czego nie można zakwalifikować do żadnej z powyższej kategorii powłok.

Opti Coat Pro+, to powłoka składająca się z SiC (Węgliku Krzemu), czyli rzadko spotykanego, ale powszechnie używanego materiału stosowanego do produkcji sztucznych diamentów. Powłoki kwarcowe/ceramiczna lepią się jak klej i tworzą po prostu powłokę ochronną. Opti Coat Pro jest bardziej jak rozlany stopiony karmel, któremu pozwolono ostygnąć. Nie zawiera żywicy ani nano cząstek, a bardziej tworzy na całej powierzchni jednorodną ceramiczną powłokę SiC. Można powiedzieć, że wrecz wnika w lakier. W wyniku reakcji chemicznej wiąże się z lakierem bezbarwnym. Nałożony nie posiada słabych punktów (można ją usunąć wyłącznie podczas korekty lakieru, co może być zaletą, a dla innych wadą). Całość powłoki to po prostu Węglik Krzemu. W przeciwieństwie do powłok ceramicznych/kwarcowych na Opti Coat Pro+ nie wpływa chemia, czy czynniki atmosferyczne, dzięki temu unikamy kontroli i uzupełniania powłoki, a do tego jej odporność na chemię jest w skali od 0 do 14PH.


ILE KOSZTUJE APLIKACJA POWŁOKI?


Ceny aplikacji powłok są bardzo zróżnicowane. W profesjonalnych studiach detailerskich zaczynają sie one od ok. 600zł a kończą na nawet kilku tysiącach złotych. Wynika to z bardzo wielu czynników, takich jak np: wielkość pojazdu, stan i zabrudzenie lakieru, koszt produktu jaki chcemy nałożyć, koszt innych materiałów oraz czas poświęcony na wykonanie usługi. W związku z tym aplikacja powłoki na nowy, salonowy egzemplarz pojazdu zazwyczaj jest niższa niż koszt aplikacji na kilkuletnie auto.


CZY ABY UMYĆ AUTO WYSTARCZY OPŁUKAĆ JE WODĄ POD CIŚNIENIEM?


Niestety, nie jest to prawda. Prawdą jest, że powierzchnia lakieru jest hydrofobowa, co sprawia, że brud nie przyczepia się tak łatwo i łatwiej jest go usunąć, jednak powłoka powinna być regularnie myta ręcznie przy pomocy rękawicy, gdyż tylko mechaniczne mycie gwarantuje całkowite usunięcie brudu drogowego z jej powierzchni.


CZY POWŁOKA RZCZYWIŚCIE MA TAKĄ TRWAŁOŚĆ, JAK DEKLARUJĄ PRODUCENCI? ROK, DWA, TRZY, PIĘĆ I WIĘCEJ?


I tak i nie. W idealnych warunkach, przy odpowiednim przygotowaniu, położeniu i eksploatacji to bardzo prawdopodobne, jednak żyjemy w kraju o różnych porach roku, co sprawia, że warunki, na jakie wystawiane są powłoki w naszym klimacie oraz wspomniana wyżej eksploatacja i pielęgnacja wpływają na jej trwałość, dlatego zawsze warto mieć na uwadze nieco krótszy okres trwałości powłoki. Chemia, agresywne mycie mechaniczne czyli np. myjnia szczotkowa, mogą zniszczyć nam lakier i powłokę. Wyjątkiem jest Opti Coat Pro+ , który wytrzyma chemię o każdym PH. Jedynie bardzo agresywne mycie szczotkowe lub mechaniczne uszkodzenie może naruszyć i uszkodzić powłokę. Uwaga: Aby powłoka była w stanie znieść najgorsze warunki, to musi osiągnąć pełne utwardzenie, co następuje po miesiącu od aplikacji.


PO CZYM POZNAM, ŻE POWŁOKA PRZESTAŁA DZIAŁAĆ?


Najbardziej spektakularnym efektem jaki daje nam powłoka jest niesamowita szklistość i głębia lakieru. Ten efekt powinien utrzymywać się, przez cały okres użytkowania powłoki. Bez różnicy czy umyliśmy samochód miesiąc czy rok od aplikacji. W przypadku powłok najwyższej jakości, bardzo trudno aby użytkownik nawet nie dbając szczególnie o lakier zatracił ten blask. Jeżeli zauważymy, że lakier przestał się ,,świecić’ po umyciu, prawdopodobnie straciliśmy powłokę. Kolejna rzecz to hydrofobowość, czyli coś dla fanów kropelkowania lub zrzutu wody. Powłoka powinna zapewnić nam efekt odpychania wody, podobny do tego po świeżo zaaplikowanym wosku. Tutaj jednak brak hydro, nie oznacza że powłoka zniknęła. Prawdopodobnie nadal mamy zabezpieczenie przed chemią czy UV, jednak powłoka po prostu wymaga ,,serwisu’’. Różne przyczyny jak np. Soki z drzew lub smog, minerały w wodzie etc, mogą spowodować zatkanie się powłoki – wtedy tracimy hydro jednak nie tracimy ochrony. Tutaj można przywołać zasadę ,,jak dbasz tak masz’’, Im bardziej weźmiemy do serca instrukcje apropo pielęgnacji samochodu po aplikacji powłoki tym dłużej będziemy cieszyć się z ,,odpychania wody’’ na naszym lakierze.


CZY TO PRAWDA, ŻE POWŁOKA CHRONI PRZED ZARYSOWANIAMI I USZKODZENIAMI MECHANICZNYMI?


Powłoka ochronna ma za zadanie utrzymywać głebię koloru przez jak najdłuższy czas oraz dzięki właściwościom hydrofobowym ułatwiać pielęgnację lakieru. Po pełnym utwardzeniu, umożliwia ochronę przed delikatnymi uszkodzeniami. Należy jednak pamiętać, że na powłoce mogą tworzyć się rysy, a podczas mocniejszego działania mechanicznego może dojść do uszkodzenia lakieru. Należy pamiętać, że jeżeli jakakolwieka firma lub studio proponuje Wam powłokę, jako środek, który uchroni Wasz samochód od wszelkiego rodzaju rys i uszkodzeń mechanicznych, to jest to zwykłe oszustwo.


CZY NA NOWE AUTO LEPIEJ POŁOŻYĆ POWŁOKĘ OD RAZU, CZY MOŻNA BEZ PROBLEMU POŁOŻYĆ JĄ PÓŹNIEJ?


Na każdym samochodzie niezależnie od wieku można położyc powłokę, ale zdecydowanie lepiej i taniej jest wykonać aplikację powłoki tuż po odbiorze samochodu lub jeszcze przed nim (np. w salonie). Dlaczego? Otóż lakier nowego auta nie był jeszcze wystawiony na zewnętrzne warunki atmosferyczne przez, co nie zawsze jest wymagana korekta lakieru przed położeniem powłoki, czasem wystarczy zwykły onestep. W ten sposób oszczędzamy pieniądze, ponieważ nie jesteśmy zmuszeni wykonywać intensywnego czyszczenia pojazdu i wieloetapowej korekty lakieru wynikającej z przypadków losowych zarysowań i obtarć parkingowych.


CZY WARTO NAŁOŻYĆ POWŁOKĘ?


Teraz wspólnie możemy jednogłośnie stwierdzić ze warto! W dzisiejszych czasach, gdy warstwy lakierów są coraz cieńsze, a lakiery same w sobie są coraz bardziej miękkie to ich zabezpieczenie jest wręcz koniecznością! Choć świadomość użytkowników pojazdów rośnie, to nadal wielu z nich nie zdaje sobie sprawy, jak łatwo jest porysować lakier.

Powłoki tworzą warstwę ochronną o lśniącym, szklistym wyglądzie i umożliwiają duże możliwości ochrony lakieru, jakich nie zapewni nawet najdoskonalszy wosk lub sealant, a ich trwałość liczymy nie miesiącach a latach. Stosując się do minimalnych zaleceń pielęgnacyjnych uzyskujemy niesamowity efekt wizualny oraz łatwość w codziennym myciu pojazdu.

Wyboru powłoki jaką chcemy położyć powinniśmy dokonać po konsultacji z detailerem, a studio jakie chcemy powinniśmy dokładnie sprawdzić. Powłoki wymagają ściśle określonych warunków oraz odpowiedniego przygotowania. Lakier powinien być osuszony i odtłuszczony. Zalecane jest też dokonanie wcześniejszej korekty lakieru Powinna być zachowana odpowiednia temperatura i wilgotność powietrza. Aplikacja musi przebiegać w odpowiedni sposób, od odpowiedniego rodzaju aplikatora, przez ilość dozowanej powłoki i wielkość powierzchni, na której pracujemy, i na czasie oraz sposobie docierania kończąc. Większość powłok musi “poleżeć” w określonych warunkach wymaganą ilość czasu, a niektóre z nich powinny być wygrzane pod promiennikiem lakierniczym (podczerwieni).

5/5 - (2 votes)